Politieke partij DA’91 wil dat SLM geprivatiseerd wordt

slm, airbus a340, surinam airways, suriname
Foto: Flickr.com

SLM moet zo snel mogelijk worden geprivatiseerd. Dat vindt de Surinaamse politieke partij DA’91. Surinam Airways werd in 1955 opgericht als Surinaamse Luchtvaart Maatschappij en draagt sinds 1962 de huidige naam. Sinds 1975 is het bedrijf officieel vlaggendrager van Suriname. Het netwerk bestaat uit bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika. Schiphol is de enige verre bestemming die wordt aangevlogen.Financieel gaat het al langere tijd niet goed met Surinam Airways. DA’91 pleit daarom voor een commercieel businessmodel met een private eigenaar.

Volgens DA’91 is er een ongezonde bedrijfsvoering. “Veel landen in de wereld zijn al afgestapt van door de overheid beheerde luchtvaartmaatschappijen en besluiten te gaan voor het dereguleren van de luchtvaartsector en een gezonde concurrentie op de luchtvaartmarkt. Dit heeft tot gevolg dat kwaliteit van de service verbetert, tarieven dalen en een breder routeaanbod wordt gepresenteerd. Het bemoeien en besluiten van regeringen over tarieven, markt toegang en capaciteit behoort zowat wereldwijd steeds meer tot het verleden zo laat de partij weten. Het ontslag van de directeur en vervolgens de financieel directeur onder zeer onduidelijke omstandigheden, is volgens DA’91 een bevestiging van de dringende noodzaak voor de onafhankelijkheid. “Wanneer ministers besluiten nemen in plaats van de deskundige managers kost dat het bedrijf zijn succes.”

Dat succes zal volgens DA’91 uitblijven zolang het een speelbal en speelgoed is van de politiek. “Besluiten die rieken naar corruptieve besluitvorming, zoals de keus om een Boeing 777 en 787 als vervanging voor de huidige Airbus A340 aan te schaffen tegen alle logica van efficiëntie in. En het feit dat SLM al decennialang een verlieslatend bedrijf is, zijn het bewijs dat het businessmodel van de afgelopen jaren niet werkt.” Politieke partij DA’91 wil dan ook dat er werk wordt gemaakt van privatisering, zodat de bedrijfsvoering transparant wordt en ook de Surinaamse burger aandeelhouder kan worden. Dat moet leiden tot een gezond bedrijf dat goed kan concurreren.