SLM Airbus A340 na vijf maanden weer naar Paramaribo

surinam airways, slm, airbus a340. pz tcr, suriname, opstijgen
De Airbus A340 (PZ TCR) van de SLM. Foto: Tim Holmgren.

De Airbus A340 van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) is na vijf maanden weer operationeel. Het toestel voerde gisterochtend in Duitsland een testvlucht uit. Schiphol meldt op zijn website dat de A340 morgen (31 mei) weer ingezet wordt op de route van Amsterdam naar Paramaribo.

De Airbus (PZ-TCR) van de SLM, die in 2015 werd overgenomen van Air China, vertrok op maandag 7 januari richting Duitsland om het landingsgestel te laten vervangen. De SLM liet toen weten dat dit onderdeel in de week van 8 tot en met 16 januari 2019 vervangen zou worden en dat de grote onderhoudsbeurt (C-check), eerder dan gepland, ook direct uitgevoerd zou worden. De Surinaamse luchtvaartmaatschappij verwachtte toen dat het toestel eind maart weer ingezet kon worden.

Tijdens de inspectie van de 20 jaar oude Airbus is echter gebleken dat er ‘extra werkzaamheden’ aan het toestel uitgevoerd moesten worden. Zo zijn alle stoelen in het toestel vervangen. In december van dit jaar verloopt het huidige contract van de Airbus en de SLM liet eerder weten dat zij het toetel weer in ‘bruikbare staat’ moeten inleveren. De vervanging van de stoelen zijn daar onderdeel van.

Daarnaast zijn er gedurende de C-check nog enkele andere problemen aan het toestel geconstateerd die prioriteit vereisen met betrekking tot de luchtverkeersveiligheid. Waarom het uiteindelijk vijf maanden heeft geduurd, is onduidelijk.

Impact

Door de afwezigheid van de A340 was de SLM langer genoodzaakt elders capaciteit in te huren om de vluchten tussen Suriname en Nederland uit te kunnen voeren. Deskundigen zeggen dat de uitval de maatschappij enkele miljoenen dollars heeft gekost. Eerder schreef de SLM in een persbericht dat de ‘financiële impact van de onderhoudsvertraging duidelijk voelbaar was.’

Drie of viermotorig

De SLM zal in december afscheid nemen van de A340. Aangezien de luchtvaartmaatschappij geen ETOPS-certificaat in bezit heeft, zijn de opties voor een ander toestel gering. “Je blijft bij een drie of viermotorig toestel. Een McDonnell Douglas MD-11, een Boeing 747 of weer een Airbus A340. Oudere toestellen zijn goedkoper om te leasen dan nieuwe vliegtuigen, maar duurder in onderhoud en brandstof. Nieuwere toestellen zijn duurder om te leasen, maar weer goedkoper in onderhoud en brandstof. Dus hoe vaker het vliegtuig in de lucht is, des te goedkoper de leaseprijs voor een luchtvaartmaatschappij wordt. Daarom kopen de meeste low-cost carriers vaak nieuwe toestellen, zoals een Airbus A320neo of een Boeing 737 MAX. Deze machines kunnen per dag makkelijk 11 tot 14 uur vliegen. Daarnaast zijn de onderhoudskosten in de eerste vijf jaar laag”, aldus luchtvaartdeskundige Tomas Chlumecky eerder tegen deze website.

De Airbus A340 van de SLM vertrekt morgen om 15:15 uur onder het vertrouwde vluchtnummer PY 993 vanaf Schiphol naar Paramaribo.