SLM beëindigt codeshare-samenwerking met TUI op vluchten naar Suriname

boeing 787 dreamliner, tui
Een Boeing 787 Dreamliner van TUI.

Per 1 november komt er een einde aan de codeshare-samenwerking tussen de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) en TUI op vluchten naar Suriname. De SLM heeft de huidige samenwerking stopgezet. Dit bevestigd een woordvoerder van TUI desgevraagd aan DAGonline. 

Sinds juli 2017 vliegt TUI op de maandag rechtstreeks naar Paramaribo met een Boeing 787-8 Dreamliner. Op woensdag, vrijdag en zondag (vanaf 6 juli ook op zaterdag) vliegt de SLM met zijn Airbus A340 in een codeshare met TUI naar Suriname.

Per 1 november heeft de SLM de huidige codeshare-samenwerking beëindigd. Waarom de Surinaamse luchtvaartmaatschappij het samenwerkingsverband heeft stopgezet, is niet duidelijk. Beiden luchtvaartmaatschappijen zijn nog met elkaar in gesprek over een andere passende vorm van samenwerking. Arjan Kers, General Manager TUI Nederland: “De samenwerking met Surinam Airways in zijn huidige opzet is beëindigd, wij zijn nog in gesprek om stoelen op elkaars vluchten te verkopen, een zogenaamd ‘interline agreement’.

De TUI-leidsman geeft echter aan dat er op eigen kracht wordt verder gegaan. “Veel Nederlanders hebben met Suriname kennis gemaakt als vakantiebestemming en zijn enthousiast. De vraag naar georganiseerde vakanties in Suriname stijgt gestaag en daarom gaan wij zelfstandig verder met de vluchten. Het inzetten van onze Boeing 787 Dreamliner op deze route, heeft een grote bijdrage geleverd aan de tevredenheid van onze reizigers.”

Frequentie

TUI verhoogd vanaf november zelf het aantal vluchten naar Suriname van één naar twee per week. “TUI fly zal vanaf winter 2019 twee maal per week (dinsdag en zaterdag) rechtstreeks tussen Amsterdam en Paramaribo vliegen”, aldus TUI in een verklaring. De maandagvlucht van TUI naar Suriname komt per 1 november te vervallen.

TUI geeft desgevraagd aan dat circa 30% van de vluchten bezet is met reizigers die een pakketreis hebben geboekt.

Airbus A340

Naar verluid zal de SLM de Airbus A340 op 1 november in originele staat moet inleveren bij leasemaatschappij Airbus Financial Services (AFS). Onduidelijk is nog welk toestel de 20 jaar oude Airbus, die in 2015 werd overgenomen van Air China, gaat vervangen op de Mid-Atlantische route.

Aangezien de SLM geen ETOPS-certificaat in bezit heeft, zijn de opties voor een ander toestel gering. “Je blijft bij een drie of viermotorig toestel. Een McDonnell Douglas MD-11, een Boeing 747 of weer een Airbus A340. Oudere toestellen zijn goedkoper om te leasen dan nieuwe vliegtuigen, maar duurder in onderhoud en brandstof. Nieuwere toestellen zijn duurder om te leasen, maar weer goedkoper in onderhoud en brandstof”, meldde de Canadese luchtvaartdeskundige Tomas Chlumecky eerder aan deze website.

De SLM is om een reactie gevraagd omtrent de situatie rondom de Airbus A340, maar deze heeft DAGonline niet mogen ontvangen.