2018: Minder vertragingen maar meer annuleringen voor SLM

surinam airways, slm, airbus a340, pz tcp
Foto: Alf van Beem

De Surinaamse luchtvaartmaatschappij (SLM) kampte in 2018 met minder vertragingen op zijn vluchten van en naar Amsterdam dan in 2017. Het aantal geannuleerde vluchten ging daarentegen wel omhoog in vergelijking met een jaar daarvoor. Dit blijkt uit data van claimorganisatie EUclaim die in handen is van DAGonline.

Let op! Onderstaande vertragingen zijn vertragingen van drie uur of langer. Vanaf dit aantal uren kan er een claim ingediend worden voor eventuele compensatie. In 2017 en 2018 was er meer (maar korter) oponthoud bij onderstaande luchtvaartmaatschappijen. Deze vertragingen zijn hier niet bij opgeteld.

SLM

In totaal kreeg de SLM in 2018 te maken met acht (8) vertragingen op vluchten van en naar Amsterdam. Dit is een verbetering ten opzichte van 2017, toen liep de Surinaamse maatschappij veertien (14) keer tegen oponthoud aan.

Vijf (5) keer werd een SLM-vlucht in 2018 geannuleerd. Een jaar eerder gebeurde dit twee (2) keer.

KLM

De KLM vertrok in 2018 drie (3) keer met een vertraging van en naar Suriname. In 2017 was dit eveneens drie (3) keer.

Zowel in 2017 als in 2018 werden er geen KLM-vluchten naar Paramaribo geannuleerd.

TUI

TUI kende 2018 geen vertragingen en geen annuleringen van en naar het Zuid-Amerikaanse land. In 2017 liep de vakantievlieger nog vier (4) keer tegen een vertraging op. In dit jaar had TUI eveneens geen annuleringen.

Punctualiteit

Recent publiceerde de Official Airline Guide (OAG) een lijst van de meest punctuele luchtvaartmaatschappijen, gebaseerd op verzamelde data van het afgelopen jaar. De KLM wist een plek in de top 10 te bemachtigen (10e). In 2017 eindigde de KLM nog op de 30e plaats. 

Een vlucht is ‘op tijd’ als het minder dan 15 minuten later dan gepland op de bestemming aankomt. De Panamese luchtvaartmaatschappij Copa Airlines is lijstaanvoerder, met airBaltic op de tweede en Hong Kong Airlines op de derde plaats.