Deadline onderhoud SLM Airbus niet gehaald

surinam airways, slm, airbus a340. pz tcr, suriname, take off--
De Airbus A340 (PZ TCR) van de SLM. Foto: Tim Holmgren.

De enige Airbus A340 van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) blijft twee maanden langer aan de grond. Het toestel zou eind maart na een grote onderhoudsbeurt weer inzetbaar zijn, maar dit is niet haalbaar gebleken voor de luchtvaartmaatschappij.

Uit een onderhoudsinspectie, die in december 2018 door Lufthansa Technik in Duitsland werd uitgevoerd, bleek dat het landingsgestel van de 20-jaar oude Airbus aan vervanging toe was. De SLM liet toen weten dat dit onderdeel in de week van 8 tot en met 16 januari 2019 vervangen zou worden en dat de grote onderhoudsbeurt (C-check), eerder dan gepland, ook direct wordt uitgevoerd. Zodoende vertrok de Airbus, die in 2015 werd overgenomen van Air China, op 7 januari richting Frankfurt-Hahn. De Surinaamse luchtvaartmaatschappij verwachtte het toestel eind maart weer in te kunnen zetten.

Door de afwezigheid van de A340 is de SLM langer genoodzaakt elders capaciteit in te huren om de vluchten tussen Suriname en Nederland uit te kunnen voeren. Op dit moment wordt daarvoor een Boeing 777-200ER van de Spaanse chartermaatschappij Privilege Style ingezet. Het huren van het toestel om de bijna vijf maanden afwezigheid van de Airbus te overbruggen kost de SLM miljoenen dollars. Eerder schreef het bedrijf in een persbericht al dat de ‘financiële impact van de onderhoudsvertraging duidelijk voelbaar was’.

‘Extra werkzaamheden’

Tijdens de inspectie van de PZ-TCR is echter gebleken dat er ‘extra werkzaamheden’ aan het toestel uitgevoerd moeten worden. Zo zijn alle stoelen uit de Airbus gehaald en deze zullen worden vervangen. In december van dit jaar verloopt het huidige contract van de Airbus en de SLM laat weten dat zij het toetel weer in ‘bruikbare staat’ moeten inleveren. De vervanging van de stoelen is daar onderdeel van. Andy Vliese, Public Relations Officer bij de SLM, zegt dat de maatschappij de klant ook kwaliteit wil bieden. “Zeker omdat mensen al een tijd niet met ons eigen toestel vliegen, laat ze dan de laatste paar maanden in een top ding zitten.”

Tijdens de C-check zijn er nog enkele andere problemen aan het toestel geconstateerd die prioriteit vereisen met betrekking tot de luchtverkeersveiligheid. Hier zit volgens Vliese veel tijd in. “Het vervangen van het landingsgestel en de C-check mogen niet gelijktijdig plaatsvinden. De C-check is nu gaande en als deze is afgerond wordt het landingsgestel geplaatst. Het landingsgestel moet vervolgens naar een speciale ‘landing gear shop’ om gecertificeerd te worden. Dit is weer een ander proces. Dus al deze factoren hebben er toe geleid dat het is uitgesteld”, aldus Vliese.

ETOPS

Volgens de Canadese luchtvaartdeskundige Tomas Chlymecky was het hele A340-300 scenario van de SLM vanaf het begin af aan al foute boel. “Het was de tweede keer, na de lease van de eerste A340-300 (PZ-TCP), dat de SLM een kans liet liggen om over te stappen naar een tweemotorig toestel, zoals een Boeing 767, Boeing 777 of een Airbus A330. Maar ETOPS voor één langeafstandsvliegtuig is moeilijk, tijdrovend en duur. Maar achteraf gezien, wat heeft de tweede A340-300 in totaal gekost? Er zijn miljoenen dollars gegaan naar onderhoud en het leasen van vliegtuigen”, aldus Chlumecky.

Volgens de luchtvaartdeskundige is de SLM op dit moment niet klaar voor ETOPS. Vliese onderschrijft dit: “Ik denk niet dat we in Suriname al zo ver zijn. 

Alternatieven

In december zal de SLM afscheid nemen van de A340. Aangezien de luchtvaartmaatschappij geen ETOPS-certificaat in bezit heeft, zijn de opties voor een ander toestel gering. “Je blijft bij een drie of viermotorig toestel. Een McDonnell Douglas MD-11, een Boeing 747 of weer een Airbus A340. Oudere toestellen zijn goedkoper om te leasen dan nieuwe vliegtuigen, maar duurder in onderhoud en brandstof. Nieuwere toestellen zijn duurder om te leasen, maar weer goedkoper in onderhoud en brandstof. Dus hoe vaker het vliegtuig in de lucht is, des te goedkoper de leaseprijs voor een luchtvaartmaatschappij wordt. Daarom kopen de meeste low-cost carriers vaak nieuwe toestellen, zoals een Airbus A320neo of een Boeing 737 MAX. Deze machines kunnen per dag makkelijk 11 tot 14 uur vliegen. Daarnaast zijn de onderhoudskosten in de eerste vijf jaar laag”, legt Chlumecky uit.

Naar verluid is de SLM in gesprek met verschillende maatschappijen omtrent een vervangend toestel.

Amsterdam-Paramaribo

Chlumecky is van mening dat de route Amsterdam-Paramaribo inefficiënt is met één langeafstandsvliegtuig en dat de SLM daarom een joint-venture zou moeten zoeken met een Europese luchtvaartmaatschappij om deze uit te besteden. Dit zou bewerkstelligt kunnen worden met bijvoorbeeld TUI of Turkish Airlines.

Suriname en Turkije zullen op korte termijn een luchtvaartovereenkomst ondertekenen. Dit maakte de Surinaamse minister van Buitenlandse Zaken, Yldiz Pollack-Beighle in september vorig jaar bekend toen Mevlüt Çavuşoğlu, de Turkse Minister van Buitenlandse Zaken, Suriname bezocht. Er werd toen ook bekend gemaakt dat er een Turks consulaat in Suriname geopend zal worden.

Turkish Airlines zou met bepaalde luchtvaartvrijheden van Istanboel naar Paramaribo kunnen vliegen, met een tussenstop in Amsterdam. De SLM zou op deze manier toch nog inkomsten generen uit de Mid-Atlantische route.

Actie

Chlumecky denkt dat het veel verstandiger is om te focussen op uitbreiding van narrowbody-toestellen, zoals de Boeing 737. “COPA Airlines komt naar Suriname. En in de toekomst American Airlines en Delta Airlines waarschijnlijk ook. Als de SLM hier niet op voorbereid is zullen ze omvallen.” De luchtvaartdeskundige ziet graag dat de SLM in actie komt. “Nu is de tijd om competitief te zijn. Er zijn genoeg mogelijkheden als de SLM wakker wordt. Twee Boeing 737-700 is een prima start, maar daar moeten nog minimaal twee 737-800’s bij. Voeg nieuwe (regionale) routes toe met meer frequentie. Guyana Airways kan niet naar de Verenigde Staten vliegen, dus vlieg vaker via Georgetown.”

Ook zou Chlumecky graag zien dat de SLM de Braziliaanse markt actiever gaat bedienen met de rechten van de vijfde vrijheid en ziet hij mogelijkheden in Frans-Guyana. Over een samenwerkingspartner zegt de luchtvaartdeskundige: “Waarom geen joint-venture met Fly All Ways?.”

Volgens Chlumecky is het geen hogere wiskunde. “Oude vliegtuigen zijn goed voor lagere bezettingsgraden. Maar als je een echte concurrent wil zijn heb je nieuwe of nieuwere toestellen nodig. De SLM heeft de potentie om te groeien, maar ze hebben goed leiderschap en geld nodig. Die twee gaan hand in hand als investeerders vertrouwen hebben in het leiderschap van een luchtvaartmaatschappij.”