Gestrande SLM-passagiers woedend na ‘slechte communicatie en service’

suriname, johan adolf pengel luchthaven, zanderij, paramaribo

De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) annuleerde afgelopen woensdagavond een vlucht van Paramaribo naar Amsterdam. Verschillende gestrande passagiers hebben op Zanderij hun woede geuit vanwege de ‘slechte communicatie en service’ van de luchtvaartmaatschappij. 

Vlucht PY994 had om 18:20 uur vanaf de Johan Adolf Pengel luchthaven moeten vertrekken naar Amsterdam. Door een technisch mankement aan de gehuurde Boeing 777 werd de passagiers medegedeeld dat het toestel niet kon vertrekken.

Een vrouwelijke passagier is ziedend op de SLM en verheft haar stem luidkeels en spreekt een groep mede-reizigers op de luchthaven toe. “Als je te laat bij die gate bent, moet je toch ook een nieuwe ticket kopen! En nu is het hun fout. Moet we dit gewoon accepteren? Ik wil weg! En als ik niet weg kan, dan moeten jullie voor me zorgen!”. Het betoog van de vrouw werd vastgelegd op camera (zie filmpje onder).

Een tweede reiziger vertelt aan DAGonline dat hij vanaf 20:00 uur met zijn bagage buiten bij de luchthaven aan het wachten was op een bus die hem naar een hotel zou brengen. Uiteindelijk arriveerde de man pas om 01:30 uur bij de accommodatie. “Via SLM was er totaal geen communicatie. Niks niks werd vergoed via hun kant. Wij moesten zelf voor ons hotel betalen (40 euro borg), anders moesten we buiten slapen. Die heb ik uiteindelijk wel weer terug ontvangen”, aldus de gestrande passagier.

Een van de reizigers had geen geld op zak, maar de man vertelt dat hij het bedrag voorschoot, zodat ook deze passagier een kamer kon boeken in het hotel. De man is woedend op de SLM en laakt de slechte service. “Wij kregen geen eten en drinken vanaf 20 uur in de avond bij airport Zanderij. Nooit meer SLM”, besluit hij.

Nieuw tijdperk

De SLM kondigde in mei vorig jaar na veel klachten van passagiers aan om het roer om te gaan gooien en de passagier centraal te stellen. “Dit moment grijpen wij aan om bescheiden een nieuw tijdperk in de luiden waarbij de focus meer is gericht op de verhoging van de service en betere communicatie naar onze klanten. Er zullen de komende maanden een aantal veranderingen binnen de organisatie worden doorgevoerd, zodat deze belofte wordt waargemaakt”, schreef het bedrijf toen in een een persbericht.

Compensatie

Op vertraagde of geannuleerde SLM-vluchten vanuit Paramaribo kan men geen compensatie claimen. Dit komt omdat de SLM geen Europese luchtvaartmaatschappij is en de vlucht niet vertrekt vanuit een Europees land. SLM-vluchten vallen hierdoor buiten de Europese wetgeving, in tegenstelling tot concurrenten TUI en KLM.

Op SLM-vluchten die vanuit Amsterdam vertrekken kan men wel een claim indienen. Een vlucht dient dan wel minimaal 3 uur vertraagd of geannuleerd te zijn wegens operationele redenen, bijvoorbeeld door een technisch mankement aan het vliegtuig.

De geannuleerde vlucht naar Amsterdam werd uiteindelijk 24 uur later (28 februari) alsnog uitgevoerd. Het toestel zou om 18:20 uur (lokale tijd) vertrekken, maar koos uiteindelijk pas rond 20:20 uur het luchtruim. Waarom er twee uur vertraging werd opgelopen, is niet duidelijk. De Boeing landde vanochtend om 09:35 uur op Schiphol.

😡😡😡😡😡😡😡🤨

Geplaatst door Nigel Marciano op Donderdag 28 februari 2019