KLM houdt thuisfront op de hoogte van vlucht via WhatsApp

klm whatsapp service
Foto: KLM

KLM biedt reizigers vanaf nu de mogelijkheid om het thuisfront op de hoogte te houden van de vluchtstatus via WhatsApp.
Met ‘Family Updates’ kan een passagier een WhatsAppgroep starten, waarin KLM de door hem uitgenodigde vrienden en familieleden op de hoogte houdt van de vluchtstatus.

KLM-passagiers die hun boardingpass via WhatsApp ontvangen, krijgen eveneens een uitnodiging om gratis gebruik te maken van de nieuwe WhatsAppservice. KLM stuurt het thuisfront van de deelnemende passagiers vervolgens een bericht zodra de vlucht vertrokken is. Direct na de landing en nog voordat de passagier over WiFi of dataroaming beschikt, ontvangen de thuisblijvers een volgend bericht. Mocht een vlucht onverhoopt vertraagd zijn, dan worden de groepsleden uiteraard ook op de hoogte gesteld.

Naast deze proactieve geautomatiseerde berichtgeving, kunnen de groepsleden KLM zelf ook vragen stellen over de voortgang van de vlucht. Met deze nieuwe service wil KLM zowel haar klanten als ook hun familie en vrienden zo veel mogelijk ontzorgen, aldus de KLM in een persbericht.

Naar eigen zeggen is KLM de eerste luchtvaartmaatschappij die samen met een klant en zijn ‘inner circle’ aan een WhatsAppgroep deelneemt om hen service te verlenen. De service is voorlopig alleen Engelstalig beschikbaar. 

KLM kan niet meelezen met de berichten die de groepsleden elkaar in de WhatsAppgroep sturen. Na het versturen van het aankomstbericht zal KLM de groepsapp verlaten. De WhatsAppgroep blijft beschikbaar voor het delen van vakantiefoto’s- en updates.