Twijfel groeit onder Surinamers om veiligheid Wijdenboschbrug

wijdenboschbrug, bosjebrug, suriname, paramaribo
Foto: Pieter Edelman.

Garandeert de Jules Wijdenboschbrug in Suriname, in de volksmond ook wel Bosjebrug genoemd, nog wel een veilige oversteek? Dat is een vraag waar veel Surinamers een antwoord op zouden willen hebben. Aan het karakteristieke bouwwerk is na de ingebruikname in 2000 nauwelijks onderhoud gepleegd.

De 1504 meter lange en 52 meter hoge brug over de Surinamerivier werd gebouwd door het Nederlandse bouwbedrijf Ballast Nedam, in opdracht van de Surinaamse overheid onder leiding van de toenmalige president van Suriname, Jules Wijdenbosch. Het bouwwerk speelt een cruciale infrastructurele rol. De Wijdenboschbrug verbindt de hoofdstad Paramaribo met de districten Commewijne en Marowijne.

De bouw van de brug was omstreden en ging gepaard met veel consternatie. Een later financieel schandaal waarbij Ballast Nedam, Jules Wijdenbosch en zijn adviseur van staat uit die tijd, Desi Bouterse, betrokken raakte was exemplarisch voor het gehele verloop van de voorbereiding tot de bouw van de oeververbinding.

wijdenboschbrug, bosjebrug, suriname, paramaribo, aanbouw, 1999
De Wijdenboschbrug over de Suriname rivier in aanbouw in 1999. Foto: Magalhães

Zwaarbeladen

Musicus en oud weg- en waterbouwkunde student Ronald Snijders maakt zich zorgen over de brug. De Surinaamse Nederlander studeerde aan de Technische Universiteit (TU) in Delft. “Zwaarbeladen vrachtwagens rijden er vaak veel te hard op de goedgebouwde brug die Paramaribo met Commewijne verbindt. Vooral na over de top ervan te zijn. Dit heb ik vaak met eigen ogen waargenomen en heb nauwelijks controle gezien”, schreef Snijders eerder op Facebook, die het zelf aanschouwde bij een bezoek aan Suriname. Hij pleit voor strenge snelheidscontroles voor vrachtwagens op de brug.

De musicus sluit schade aan het bouwwerk met mogelijke fatale gevolgen niet uit. “De funderingen van de brug krijgen er, vooral bij meerdere tegelijk van deze zwaarbeladen wagens en grote bussen, vreselijk van langs door de trillingen en hobbels. Soms ook nog uit tegengestelde richtingen. Er kan op den duur ongemerkt grote schade ontstaan, met mogelijk fataal gevolg. Bruggen zijn kwetsbaar.” Snijders vreest ook dat het wegdek van de brug op deze manier kapot zal gaan.

Onderhoud

Het is niet bekend of en wanneer er onderhoudsbeurten van enige partij aan de Wijdenboschbrug zijn uitgevoerd. In 2016 maakte Dagblad Suriname (DBS) hier al melding van. DBS schreef in het artikel dat er in 2015 een aanbesteding is gehouden voor de inspectie van de brug. Deze inspectie zou hebben plaatsgevonden, maar de onderhoudswerkzaamheden zouden nooit zijn uitgevoerd.

Jhonny Dasa, hoofd van de afdeling Bruggen van het ministerie van Openbare Werken, zei in hetzelfde artikel dat de Wijdenboschbrug een veilige oversteek garandeert. “De brug is veilig, maar er moeten nog wat onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd. Het gaat meer om de beschadigingen door bijvoorbeeld aanrijdingen, aanvaringen, slijtage etc”, aldus Dasa.

Ook volksvertegenwoordiger Riad Nurmohamed (VHP) zag enkele jaren geleden geen problemen met het bouwwerk, maar wijst wel op het belang van onderhoud. “De brug is van beton en heeft weinig onderhoud nodig. Dan nog zou men regelmatig moeten inspecteren. De inspectie van duurzame bruggen moet tenminste één keer per jaar geschieden”, zei Nurmohamed eerder tegen Dagblad Suriname.

Ook Dagblad De West schreef eerder dat de brug niet onderhouden wordt. “Overigens zijn wij ervan overtuigd dat er nauwelijks of geen onderhoud aan deze voor Suriname thans zo belangrijke brug wordt gepleegd.”

Brugramp

In augustus stortte in de Italiaanse stad Genua een deel van de betonnen verkeersbrug Ponte Morandi in. Hierbij vielen tientallen doden. Snijders wil dat Suriname daarom in de spiegel kijkt. “In het geval van de brugramp in Italië is het heel verstandig om de eigen Surinaamse situatie kritisch te bekijken. Zo groeit de wetenschap en veiligheid het beste.” De musicus wil het belang van goed onderhoud aan de Wijdenboschbrug onder de aandacht brengen. Mocht de brug, door welke reden ook, buiten gebruik raken dan zullen de districten Commewijne en Marowijne geïsoleerd raken, met alle gevolgen van dien.

Tacoma Narrows Bridge

Als iemand op social media een videofragment van de in 1940 dansende en uiteindelijk ingestorte Amerikaanse Tacoma Narrows Bridge plaatst, reageert Snijders hierop met: “Deze filmopname van de waargebeurde Amerikaanse brugramp zag ik in mijn jeugd op school bij de fraters in Paramaribo, jaren 60. Het maakte een diepe indruk op me. Allicht begrijpt men beter waar mijn aandacht voor goed onderhoud van bruggen vandaan komt. De mensen riepen allemaal voor de ramp ook dat alles ok was.”

De Surinaamse Nederlander zegt met zijn schrijven niemand te willen kwetsen, maar de volgens hem prachtige en unieke brug slechts te willen beschermen.

Weegbrug

Minister Jerry Miranda van Openbare Werken, Transport en Communicatie zei in maart bij het startsein voor de asfaltering van het weggedeelte Pikin Saron, dat er op de Wijdenboschbrug een pilot met een weegbrug uitgevoerd zal gaan worden. Met de weegbrug wordt het gewicht van het voertuig digitaal geregistreerd bij het langsrijden. De aanschaf van een weegbrug zou zo’n 8000 euro kosten. Wat de status van de pilot is, is niet duidelijk.

Eerder werd ook gesproken om zwaarbeladen vrachtverkeer alleen op specifieke tijden de brug te laten passeren, zoals in de vroege ochtend of late avonduren. Een andere optie zou zijn om zware ladingen via het water te vervoeren om zo de brug te mijden.

Zelfmoord en ongelukken

De Wijdenboschbrug wordt helaas regelmatig gebruikt door mensen die een einde aan hun leven willen maken. Tientallen Surinamers sprongen de afgelopen jaren van de hoge brug hun dood tegemoet. Volksvertegenwoordiger Ingrid Karta-Bink (PL) pleitte in april voor het plaatsen van beveiligingshekken en vangnetten op en rond de brug. “Het is nu een grote noodzaak geworden om de brug van hoge vangrails aan weerszijden te voorzien. Keer op keer worden wij geconfronteerd met ‘springen van de brug’ vanaf het jaar 2000. De brug dient uitsluitend als een verbindingsweg en niet voor andere bedoelingen. Het wordt tijd dat er preventiemaatregelen worden genomen”, aldus Karta-Bink.

Als voorbeeld kan gekeken worden naar de bekende Golden Gate Bridge in San Francisco. Het rode bouwwerk is na de Nanjing Yangtze River Bridge in China de meest gebruikte brug voor zelfdoding. In 2014 werd de Golden Gate Bridge voorzien van vangnetten.

Ook zijn er de afgelopen jaren veel verkeersongevallen geweest op de Wijdenboschbrug waarbij meerdere gewonden. Zaterdag nog begaven de remmen van een tourbus het op de brug. Het voertuig ramde meerdere auto’s die grote schade opliepen. Het ongeval leidde tot grote chaos op de brug.

Twijfel

Duidelijk is dat er ondertussen publiekelijk getwijfeld wordt aan de veiligheid van de brug. Er zijn vele vragen. Aan de Surinaamse regering nu de taak om de Surinaamse burgers gerust te stellen dat zij de brug veilig kunnen oversteken. Niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst.